Hyresgäst info
Se separata anslag i varje trapphus. Om ditt ärende inte är akut kan du göra en serviceanmälan på felanmalan@wenzelfast.se
BETALNING AV HYRA
Hyran är en förskottsbetalning och skall betalas senast sista vardagen före varje månadsskifte. Du kan betala med de avier vi skickar. Även om du inte fått någon avi har du en skyldighet att betala hyran. Betalar du för sent debiteras du påminnelseavgift, ränta och ev. inkasso.
Utebliven betalning eller flera sena betalningar kan innebära att du förlorar hyresrätten.
HYRESNIVÅ
Hyresnivån bestäms efter en årlig förhandling mellan hyresvärdarna och hyresgästföreningen i dem fall fastigheten omfattas av förhandlingsordning, i annat fall förhandlar fastighetsägaren direkt med hyresgästen.
HEMFÖRSÄKRING
Inbrott, brand eller översvämning kan drabba vem som helst. Då är det bra att ha en hemförsäkring. Kontakta ditt försäkringsbolag.
ANDRAHANDSUTHYRNING
Under vissa förutsättningar och under en tidsbegränsad period kan du hyra ut din lägenhet i andra hand, om
-
Du ska arbeta eller studera på annan ort
-
Du ska provbo som sambo.
För att hyra ut i andra hand måste du ha vårt godkännande skriftligen. Hyr du ut i andra hand utan detta godkännande riskerar du att bli uppsagd.
HUSDJUR
Har du husdjur är det ditt ansvar att de inte är störande för andra boende.
MÅLA OCH TAPETSERA SJÄLV
Du får måla och tapetsera själv, men tänk på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört. Du kan själv bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet du gjort är slarvigt eller om du använt felaktigt material eller extrem färgsättning.
Prata med oss som hyresvärd innan du börjar göra något själv i lägenheten.
TRIVSELREGLER
Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från fastighetsägaren kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från lägenheten. Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t ex i trapphus, hiss och tvättstuga. Du får inte störa dina grannar vid någon tidpunkt på dygnet, dock är det extra viktigt mellan 22.00 och 07.00.
Hyresgäst som trots varning missköter sig mister sin hyresrätt.
Vad skall jag göra om jag blir störd av en granne?
Ta kontakt med den som är orsaken och tala på ett lugnt och vänligt sätt om att du blir störd. Ofta kan situationen lösas direkt. Hjälper inte detta så kontakta fastighetspartner så kontaktar vi den som stör.
UPPSÄGNING
All uppsägning ska ske skriftligen. Uppsägningen ska vara oss tillhanda den sista dagen i månaden för att vara giltig. Uppsägningstiden är tre kalendermånader enligt Hyreslagen. Du är under uppsägningstiden skyldig att visa din lägenhet för nästa tilltänkta hyresgäst
Vi får ibland förfrågan om förkortad uppsägningstid. Det förekommer endast i undantagsfall, räkna med tre månader i uppsägningstid.
FLYTTNING
Glöm inte att göra adressändring när du avflyttar.
Du skall också ändra eller säga upp ditt elabonnemang.
När du lämnar lägenheten skall den vara välstädad till nästa boende, inklusive förråd och balkong. Om städningen är dåligt utförd tvingas vi debitera dig för våra kostnader i samband med detta.
När lägenheten är tömd och välstädad skall den besiktigas.
FLYTTSTÄDNING
När Du flyttar ska du lämna lägenheten i ett väl städat skick. Glöm inte förrådet och balkongen. Om din lägenhet inte är städgodkänd vid en avflyttningsbesiktning riskerar du att bli debiterad städkostnaden.
FASTIGHETSÄGARENS OCH HYRESGÄSTERNAS ANSVAR
Vi har gjort en checklista där du kan se vad du själv behöver åtgärda och vad som är vårt ansvar att laga, byta ut eller tillhandahålla.
I de fall som WenzelFast är ansvariga ska du kontakta vår felanmälan, genom att mejla felanmalan@wenzelfast.se
Checklistan används som riktlinje vid tolkningsfrågor när det är oklart vem som ska göra vad och vem som ska stå för kostnaden. WFAB = Hyresvärd, WenzelFast AB.
( Nedan lista läses bäst i web-format )
HALL ANSVAR ANMÄRKNING
Batteribyte i brandvarnare Hyresgäst
Brandvarnare WFAB
Garderober WFAB Hyresgäst byter själv
Handtag WFAB Hyresgäst byter själv
Hyllor WFAB
Proppskåp
Byta och köpa proppar Hyresgäst
Takkontakt WFAB Hyresgäst ska prova uttagen i takkontakten innan felanmälan
Telefonjack nr 1 WFAB Hyresgäst - Trasig på grund av åverkan
Övriga telefonjack Hyresgäst
Ytterdörr ANSVAR ANMÄRKNING
Brevinkast Hyresgäst Hyresgäst vid åverkan
Tittöga Hyresgäst Får ej monteras i nya säkerhetsdörrar
7-tillhållarlås Hyresgäst En nyckel till WFAB
Innerdörrnycklar WFAB Bör finnas minst 2 st
RUM ANSVAR ANMÄRKNING
TV-uttag WFAB
KÖK ANSVAR ANMÄRKNING
Kyl/frys WFAB
Avfrostning Hyresgäst
Glashyllor standard WFAB Hyresgäst byter själv
Grönsakslåda WFAB Hyresgäst byter själv
Handtag WFAB
Kylskåpslampa Hyresgäst
Rensning dräneringshål Hyresgäst
Spisfläkt WFAB
Filter WFAB Hyresgäst byter själv
Lampa Hyresgäst
Spis WFAB
Bakplåtar WFAB 2 st + 1 långpanna
Spisplattor WFAB
Spisskydd Hyresgäst
Spisvreden WFAB tillhandahåller Hyresgäst byter själv
Ugnslampa Hyresgäst
Bänkbelysning, lampor Hyresgäst
Diskmaskin WFAB Tillval
Skärbräda WFAB
Handtag WFAB